BLOG#02 2013.08.05.
Disco-s: Az a személy, aki bulikban, clubokban, fesztiválokon (...stb) zenéket játszik, (és most jön a lényeg) méghozzá olyanokat amit a közönség teljes egészében megkíván (még ha azt nem is fejezi ki - a közönség). Tehát tolja a "tuti bevált", mindenki által ismert slágereket egymás után vagy amit éppen kérnek tőle és ennyi.
DJ: Az a személy, aki bulikban, clubokban, fesztiválokon (...stb) zenéket játszik, (és most jön a lényeg) olyanokat amiket Ő maga összeválogat, független attól hogy éppen ismert zene-e vagy sem, teljesen a saját egyéni elképzelése szerinti zenéket játszik (amik többnyire nem a szokásos slágerek).
Ez természetesen az abszolút leegyszerűsített verziója a magyarázatnak, de a lényeg ennyi. Sok helyen hallottam már élesen kisarkítva a dolgot de már találkoztam tágabb értelmezéssel is (Ki melyik oldalt részesíti előnyben ugye...)
Mivel ez ilyen fél-hivatalos verzió, nem igen szeretném módosítani a "szabványokat" :) Viszont, szeretném leírni, hogy én miként használom a két "típust". És itt még egyszer különösen kiemelném, nem az elnevezés a lényeg... mindjárt rájöttök ti is.
DJ: Az a figura, aki szolgáltatja a zenét (ilyet vagy olyat, tökmindegy), tehát aki zenél. Beáll a pultba (alkalmanként vagy heti 5ször), felteszi a lemezeket, beteszi a cdket, pendrive-ot stb... Összeválogatja a zenéket, mixel, kutyul, magyaráz a mikrofonba.... stb. Tehát csinálja a bulit és pont. Viszont ha megáll az egyik végfok buli közbe akkor maximum megtudja magyarázni a közönségnek, hogy ne törjön ki pánik (vicc), de nem képes áthidalni a problémát hirtelen önerőből. Tehát nincsenek széleskörű (vagy alapszintű) technikai ismeretei a hang vagy fénytechnikában. Nem tudja mennyi az annyi, teljesítményben vagy netán áramban stb. Rengeteg dolgot tudnék felhozni, de talán így is értitek mire gondolok. Nem kritizálni szeretném ezeket az embereket, valószínűleg nem volt szükségük még sosem ezekre az ismeretekre vagy csak nincs hozzá érzékük, esetleg nem érdekli őket. Ettől még heted7országra szóló bulit tudnak csinálni, mert amit a közönség elvár tőlük azt teljes egészében, 100%-osan teljesíteni tudják.
Disco-s: A DJ tovább fejlesztett változata. Azon túl, hogy szolgáltatja a zenét (ilyet vagy olyat, tökmindegy) a teljes technikával képben van. Tehát nem csak azt tudja, hogy pirosat a pirosba, fehéret a fehérbe (és ha netán ezt el is rontaná, a zenelejátszás iránya nem fordul meg :) ). Képes egymaga egy kupac kábelből, csatlakozóból, hangfalakból és minden hozzávalóból összeállítani egy működőképes, BIZTONSÁGOS discot, rendezvényt technikában is. Ha mondjuk valamit forrasztással, szét és össze szereléssel kell összerakni, az sem okoz neki gondot. Netán van saját, komplett felszerelése, amit széleskörűen ismer, tudja az adatait, képességeit, rendeltetés szerű és NEM-rendeltetés szerű használatát. Tudja, hogy egy 220-as aljzatról NEM LEHET hajtani a felhőpásztát, füstgépet, az erősítőket és a pájó' 2000-est egyszerre. Aki érti az már ennyiből is tudja mire gondolok.
Discosok általában a régi vidéki "zenészekből" alakultak/nak ki, ahol nincs a cluboknak, discoknak kerete (vagy szándéka) külön technikai embert megbízni és fizetni érte, úgyhogy szép lassan a DJ-kből discosok válnak (ha van erre affinitásuk, anyagi hátterük, és érdekli őket ez az oldala is a discok világának).
A fél-hivatalos verzió hallatán, gyakran úgy érződik hogy a disco-sokat nem becsülik (az aki rájuk címkézi a kifejezést). Szerintem ez nem mindig van így, de azért az érzés meg van. Az én verziómban úgy tűnhet, hogy a DJ-ket ítélem el, DE HANGSÚLYOZNÁM, HOGY EZ NEM ÍGY VAN. Van aki iszonyat tehetséges a zenélés terén vagy baromi nagy mákja volt, vagy csak jókor volt jó helyen, netán megfelelő embereket ismer... és ezért sosem volt szüksége a technikai ismeretek megszerzésére. Mindig volt az adott helyen egy ezért felelős, profi (vagy nem profi) ember. Sosem szorult rá, vagy egyszerűen nincs érzéke hozzá. És bizony gyakran van, hogy nagyon "művészlélek", akkor pedig nem szabad elvárni tőle csak azt amiben művész! Az ilyen dj-knek egy plusz fontos dolga van (szerintem), hogy legyen egy ember(e) aki elvégzi ezeket a dolgokat (helyette).
Persze egy alap tájékozottság azért nem árt, ha már használja azt a technikát tulajdonképpen... (Talán ebben is segítségre lesz néhány bejegyzésem)
Sőt, manapság már eljutott oda a technika, hogy bizony a dj-knek nagyon is ajánlott tájékozottnak lenni, már csak pult szinten is! Ez egy másik post témája lesz, ugyanis brutálisan sok lehetőség van a zenélés terén az új cuccoknak köszönhetően és rengetegen csak azt látják hogy ott a notebook, pendrive a pultba > és egyből jön, hogy "a CD tökéletesen megfelel", meg hogy "bezzeg a bakelit..." vagy meglátják a nexus-on a SYNC feliratot és egyből dől az észosztás... úgy hogy közben fogalmuk nincs arról miért vannak ezek a pultban vagy mit jelentenek pontosan a különféle fícsörök'.
Az én verziómban leírt DISCO-sokat is gyakran éri kritika, hogy nem tudják 100%-osan a figyelmüket a zenére fordítani ha a technikával is foglalkozniuk kell. De ha discos áll a pultban, attól még lehet külön technikai ember, csak ha netán az a kamionba alszik, vagy az irodában sakkozik a pultos lánnyal (és egyéb ismert szépségek), miközben megtörténik a baj... akkor is tudja a discos hogy mit tegyen, azonnal. Illetve már a buli tervezésekor képes jó döntéseket hozni, mit lehet megvalósítani és mit nem, és ami fontos, tudja hogy mi BIZTONSÁGOS. A buli felelőse a zenész (dj vagy discos) és ha megtesz mindent azért, hogy elérje célját - a jó bulit - akkor igen is figyel az ilyen dolgokra is!
Lehet van amit túlzóan megmagyaráztam és biztos van olyan is amire nem tértem ki eléggé, mindkettőért elnézést kérek így utólag is. Ez a post a technikai ismeretekről szólt, szándékosan nem tértem ki zenei irányban. Ezzel a leírással nem célom sem a dj-k, sem a discosok feletti ítélkezés. Ha értitek a mondanivalóm, magatok is belátjátok, nem erre ment ki a játék.
by DANEE DEE