BLOG#20 2023.12.15.
Elkötelezett híve és boldog felhasználója voltam a Sony MDR-700 fejhallgatónak, de sajnos annak megszűnésével új típusokat kellett keresnem. Éveken át csak kompromisszumos megoldásokat találtam, és a nagyobb kudarcok sem maradtak el. Szinte kilátástalan volt a helyzet, továbbra is megoldatlannak tűnt az ügy és mindig inkább visszatértem az össze McGyver-ezett, háborús veteránnak számító Sony-mhoz. Persze nem hagyott nyugodni a dolog, és vállalhatatlanul nézett már ki az öreg Sony a fejemen. Aztán történt, hogy "találtam" egy kis pénzt és felraktam a ruletten a fekete X10-re :D Szóval berendeltem az egyik legdrágább fülest, hátha nyerek.
Korábban megkeresett egy kedves kolléga, szintén Sony kedvelő, aki X10-re váltott és elégedetten használja. Ajánlotta, hogy próbáljam ki nála, de sajnos nem tudtuk összehozni végül. Köszönöm azért neki is! Tényleg jól esett, hogy ennyien átérzitek a kínlódásom és segíteni próbáltok!
Nem akarok most sem steril tesztelést, amikor a specifikációt és a tulajdonságokat szedjük ízekre – az nem én vagyok. Ilyen például a csomagolás részletes kielemzése is, de mivel a HD25-nél szóvá tettem ezt, muszáj picit itt is kitérni rá.
Az X10 csomagolása abszolút hozza az elvárt prémium hatást, már a külső doboz is magas minőségű, de aztán ami utána jön... abszolút átjön a drága és minőségi érzés, nincs az a gagyi hatás és ezáltal a kételkedés benned már az elején. Tényleg, mint egy ékszeres doboz, full matt fekete felület és egy kis kilógó piros selymes textil fül, amivel felnyitod a doboz tetőt – magic!
Hordtáskával kapjuk az X10-et, aminek fontosságáról már beszéltem az előző cikkben. Ez egy rendes becsületes keménytok, ami egyébként szintén jól néz ki. Tényleg védi a fülest, már önmagában ebben is nehéz kárt tenni, lekarcolni se lehet. Vannak belül kis tároló zsebek, pendrive-oknak és SD kártyáknak, de van egy nagyobb is, amibe befér egy kisebb SSD (pl. a Samsung T5 -öm – szuper)! A tokkal van egy picike problémám, sajnos a fejhallgatót csak úgy tudod belerakni, ha lecsatlakoztatod róla a kábelét, de ezzel együtt lehet élni. Szerencsére abszolút pro minőségű a kábel csatlakozás, a fülesen lévő aljzat és a kábelen a lengő mini-XLR mama is. Nem hiszem, hogy szétmegy bármelyik a sok csatlakoztatástól, de kicsit kényelmesebb és gyorsabb lenne, ha nem kellene ezzel foglalkozni minden elrakáskor és elővételkor.
A füleshez egy spirál és egy szövet-köpenyes egyenes kábel jár, mindegyik mini-jack – mini-XLR, meg persze a (1db) menetes nagy-jack átalakító a végére. Nem csak a magas minőségért jár a piros pont, hanem a mini-XLR -ért is, tehát ha valaha szükség lenne rá, akkor a szabvány csatlakozó miatt tuti lehet a kábelt pótolni - nem csak akkor, ha a gyártó is úgy akarja valami egyedi saját csatlakozóval.
A füles felépítése nagyon masszív, a legtöbb alkatrész fémből van. Illetve van, amiről nem lehet megállapítani, hogy valójában műanyag vagy fém. Ha jól emlékszem, valamiféle katonai szabvány minősítését is megszerezett az X10. Ez lehet csak valami marketing bull-shit, de az a helyzet, hogy engem Dj Ravine stressz tesztje (YouTube videó lentebb) simán meggyőzött a strapabíróságról, még a vásárlás előtt. Csak erős idegzetűeknek ajánlom a videót, én elsőre nehezen tudtam végig nézni, amit művel ez az őrült, de a füles túléli!
Ahogy először a kezedbe veszed az X10-et, érzed, hogy ez nem fog szétesni. De, ami különösen tetszik, hogy mindezt úgy hozza, hogy közben megvan az a finom prémium érzet is mellette. A hangszórók körül, ahol általában erősen fogod a felrakáshoz (hangszóró burkolat pereme) barázdált, hogy ne csússzon ki a kezedből. Szuperül működik, jól is néz ki és közben nem vágja a kezed, jó érzés megfogni.
A pánt és a fülpárnák borítása nagyon finom és puha tapintású anyag (nem hiszem, hogy bőr, inkább szintetikus). Amint hozzáérsz, az juthat eszedbe, hogy ez túl kellemes, sima és puha, tartós lesz ez? Nos a durva teszt is eleve megcáfolja ezt a videóban, de én is megtudom erősíteni, több mint 2 év normális felhasználás mellett semmit nem vesztett a prémium hatásból. Nem keményedett meg, nem repedt meg, nem szakadt ki, nem töredezett stb. Teljesen ugyanolyan, mint vadiúj korában.
Szerk: ezen cikk írása után közel 1 évvel (tehát kb 3 éves a füles), megjelent a párna vékony részein némi bomladozás. De nem a fülhöz érő részen, hanem a kis szegélyen, ami a szerkezeten tartja a párnát, itt láthatóan vékonyabb az anyag, illetve ott nem szivacs van alatta, hanem kemény műanyag. A nagy párna rész továbbra is hibátlan és puha. De ha néhány évente kell venni egy párnát, azért nem tudok haragudni – erről írtam a korábbi cikkben is.
Eddig bármilyen fülessel találkoztam, a fülpárna bőr-jellegű részei mindnél elkoptak egy idő után, és én ezt normálisnak is tartom. Volt fejhallgatóm, amit éveken át új korától nem használtam, benne tartottam a tokjában és mégis elporladt a párna és a pánt borítása 1-2 év alatt. Ezt egyébként szerintem többnyire a változó hideg-meleg, pára és leginkább az emberi izzadtság okozza. Szóval ezek alapján az X10-re azt kell mondanom, hogy elképesztő az anyaghasználata, és mégis csak el kell hinnem ezt a katonai akármilyen szintű minősítést is.
Talán még soha semmit nem dicsértem ennyire, de muszáj még egy mondatban: azért jár az abszolút elismerésem az X10-nek a külsőt tekintve, mert úgy hozza a tartós masszívitást és precíz működést, hogy közben kényelmes luxust érzel. De hát ez a prémium definíciója is talán.
Persze a hangra is igazi pro kategóriát ígérnek, specifikáció alapján. Sok teszt is megerősíti ezt. Viszont több tesztelőnek volt az a véleménye, hogy az X10 hangja egyszerűen túl jó, ezért, ha nem losless-t hallgatsz vagy audiofill dolgokat, akkor nem biztos, hogy jó választás, mert a rosszabb minőségű audioknak annyira kihallani vele a gyengeségeit, hogy az már rontja a lehallgatás élményét. Nos, értem ezzel mire próbálnak utalni, de ezt egy elég nagy baromságnak tartom. A hibákat nem elfedni kell! Anélkül, hogy több oldalt szánnék ennek a megmagyarázására – mert tudnék – csak annyit fűznék ehhez, hogy egy audio attól még nem lesz jó, mert magas a bitrátája vagy mert pro a streaming előfizetés, ahonnan szól!
Továbbra is úgy gondolom, hogy egy fejhallgató hangképéről minden vélemény erősen szubjektív (erről is a korábbi cikkben részletesen) szóval tessék ezt helyén kezelni. Ez elsősorban egy DJ fejhallgató, vizsgáljuk ennek megfelelően a hangját:
Az előző részben egyfajta általános (többségi) felhasználás szempontjából adtam támpontokat dj füles választáshoz, de ott nem fejtettem ki ezeket teljes részletességében. Kérlek a következőket ne sértésnek vegyétek, mert nem az, én magam is így zenélek szinte az összes bulimban.
Ezek alapján nagyon kisarkítva mondhatjuk, hogy szinte füles nélkül is le lehet tolni egy bulit, annak, aki kicsit már rutinosabb és mondjuk van egy jó monitor/kontroll hangfala. Akad olyan dj is, aki szándékosan (szinte) nem is használ fülest, hogy például több időt fordíthasson mikrofonozásra. Viszont szerencsére van még aki igényes a felszerelésére, és még ha nem is használjuk ki, szeretnénk a lehető legjobbat megvenni. Illetve, jó, ha kéznél van alapon… legyen az akár a füles jó hangképe!
Az X10 hangja abszolút hozza azt a hangminőséget, ami szükséges egy dj-nek a fent felsorolt és/vagy a korábbi cikkemben leírt elvárásoknak megfelelően. Sőt, ennél jelentősen többet is, és erről szeretnék megosztani további tapasztalatokat.
A régebbi pultokon és/vagy technikával, úgymond klasszikus módon mixeléskor sokkal fontosabbá válik, hogy meghalljunk több részletet a fejhallgatóban. Például, ha cd-ről játszunk, de hagyományos bakelites zenélésnél főként (nem timecode). Tudjátok, nem az a kényelmeskedés van, mint manapság jellemző. Szóval nagyon nem mindegy ilyenkor, hogy is szól a fülesed igazából.
Egy másik helyzet, hogyha mixet készítesz – szóval nem zajos vagy buli körülmények közt zenélsz. Ilyenkor lehet, és kell is figyelni sokkal több részletre, szükségesebb a precízebb mixelés. Az elcsúszások jobb és gyorsabb korrigálásához is, de még inkább a pontos EQ-záshoz elengedhetetlen egy nagyon jó hangkép. Ez egyébként akkor jó, ha minél egyenesebb (frekvencia menetű). Mert ha hiányzó vagy túlzó frekvenciák vannak és az alapján EQ-zol akkor az csak a Te fülesedbe lesz olyan, amilyenre tekered, a mixhallgatóknál meg akár valami egészen más.
Az egyenes hangkép és a megfelelő részletesség ugyanúgy fontos egy fejhallgatóban, mint egy studio hangfalnál (utóbbihoz tartozik még a terem akusztika is). Rengeteg helyen futok bele dj eszközök kritikáiba a hangjukat tekintve, keverők, lejátszók, lemezjátszó tűk stb. Egy hangkép megállapítása vagy összehasonlítása esetében tisztában kell lenni azzal, hogy a megszólaltató rendszerben szinte mindig sok helyen tud megváltozni (romlani) a hang, ami végül a fülünkbe jut.
A magas ár általában az egekbe emeli az elvárásokat, emiatt már hajlamosak vagyunk irreleváns dolgokat is elvárni egy terméktől, ha már ennyit fizettünk érte. Én inkább úgy voltam vele, hogy mindegy mennyibe kerül csak legyen számomra jó, mert eleget kínlódtam már a füles kérdéssel. Lehet, hogy nagyok az elvárásaim, de azok nem az ára miatt jöttek létre. Viszont az X10 végre teljesítette azokat, boldog vagyok vele!
Ezt a cikket/tesztet 2023 év elején írtam, de egyéb okokból nem került akkor publikálásra. Azóta egy jóbarátom vásárolt magának egy X7-est, amit aztán kölcsön kaptam tőle tesztelésre. Így neki köszönhetően hozzá írhattam azt is… és végre az X7 vs X10 kérdésre választ adhatok.
A Pioneer jó nagy rejtély elé állít minket azzal, hogy létezik X7 és X10 is. Mivel a gyári leírás alapján nem igazán lehet különbséget tenni a két fejhallgatója között, ellenben árban majdnem dupla annyit kell adnunk az X10-ért. A két füles még ránézésére is egészen hasonló, ha nem ismered a részleteket, meg nem mondod melyik-melyik. Jogosan merül fel mindenkiben, hogy akkor miben különböznek?
Az X7 felépítése ugyanolyan robosztus, mint az X10, ugyanaz az elpusztíthatatlan és egyben prémium érzetet kelti kézbe venni, illetve fejre rakni. A kritikus pontokon, csukló részeken egészen hasonló a két füles, de vannak pici formai és ezáltal kiképzési különbségek a belső részeknél. Szét nem szedtem, lehetséges, hogy anyag ötvözetben is mások az alkatrészek amiért más lesz a tartósságuk is, de hát azért labor szintű anyagvizsgálatnak nem tudtam alávetni. A fejpánt állítójánál lévő szorító zár a legészrevehetőbb, ami az X7 esetében matt műanyag, amíg az X10-en fényes és fém.
Az X7 szivacsozása és bőrözése is jó minőségű, de közelről megnézve és megérintve észrevehető, hogy nem ugyanolyan, mint az X10-esen. Az X10-es bőrözése puhább és finomabb, simább textúrájú, de ha nincs a kezemben a két füles egyszerre, akkor erre biztos nem jövök rá, mert az X7 is nagyon jó minőségű. Persze tartósságra nem tudok garantálni semmit, a nálam lévő X7-es egy pár hónapos példány, ellenben a saját X10-esem közel 3 éves. De sokszor említettem már, a bőr és szivacs kopó alkatrész.
Az X7-hez is jár az egyenes és a spirál kábel egyaránt, viszont az X7 csatlakozása a füles oldalon egy spéci befordítós 4 pólusú mini-jack, ellenben az X10 szabvány mini XLR.
Tok, táska, szütyő, hordozó avagy ritikül is jár mindegyik füleshez, de az X7-hez csak egy puhatok, aminek egyébként tapintásra nagyon jó anyaga van (sokkal jobb, mint például a HD25-ének), de nyilván az X10-hez járó kemény tok jelentősen nagyobb védelmet tud nyújtani a fejhallgatónknak.
Térjünk rá az X7 hangképére, megpróbálom objektíven jellemezni. Ez máris egy olyan eset, hogy nem biztos, hogy mindent észreveszek rajta, vagy legalábbis sokkal nehezebben, ha nincs a kezemben az X10, amit referenciaként használhatok. Első hallásra azt állapítottam meg az X7-ről, hogy szép részletes és szellős a hangképe, de inkább hifi-s érzetet kelt. Kihallani a nagyon alacsony és a nagyon magas frekvenciákat, kis és nagy hangerőn is, nem változnak az arányok a hangerő növelésével. Szokás az ilyesmire mondani, hogy túlzó mély és magas kiemelést hallunk, de ez inkább közép és mélyközép hiány. Elég sok hangot / hangszert / részletet nem hallok vele, amikről tudom, hogy pedig ott kellene lenniük. Erre is könnyebb rájönni, ha meghallgatom közvetlen utána az X10-et. Amiben ugyanakkora hangerővel van jelen a mély és magas tartomány, de közben abban ott van a mélyközép és a közép is megfelelő hangerővel és részletességgel. Az X7 hifis hatását növeli, hogy más a stereo képe, sokkal nagyobb teret érezni, ami egy általános zenehallgatásnál szimpatikus is lehet valakinek (bár ez erősen szubjektív), viszont Dj felhasználásnál eléggé megtévesztő inkább, vagy erősebb koncentrációt igényelhet így a mixelés vele. Próbálok Dj-s hasonlatot mondani: nem mindegy, hogy két monitor láda 50 centire van tőled, vagy mondjuk a színpad sarkain több méterre. Persze ez egyéntől is függ, hogy ki melyiket szereti jobban. Sajnos az X7 nagyobb problémája, és talán egyetlen gyengébb pontja a hangképe. Ha nem az X10-hez hasonlítom, akkor is tény, hogy hiányos, és az általában jellemző, divatos hangja van, amivel én nem igazán tudok azonosulni és egyet érteni.
Ezek után nem meglepő, hogy az X10-est mindenképpen ajánlom. Nyilván nem próbáltam az összes kapható fejhallgatót, de azt gondolom erős alapjaim vannak állítani, hogy ez a jelenleg kapható legjobb dj fejhallgató a piacon. Fájó pont, hogy ez az egyik legdrágább is (~160 ezer), de ez már csak hozzáállás, vagyis leginkább pénztárca kérdése. Számomra is elég fájdalmas volt kifizetni, de gondolkodás nélkül megvenném újra, ha netán atomtámadásban elpusztulna a jelenlegi példányom. Az X7 ára (X10-hez képest) sokkal barátságosabb (~80 ezer), elég nehéz megtalálni miben jön ki ekkora különbség… de az alkatrészek anyagainak minősítése, speciális műanyagok, a párnák és a pánt bőr-szerű anyaga, a kábel csatlakozó fajtája, a hozzáadott hordtáska és leginkább a hangszórók képességei. Így összeszedve már valamivel elfogadhatóbb az árkülönbözet. Azt gondolom, hogy árához mérve az X7 sem rossz választás, mert nagyon jó felépítési minőséget kapunk, ami nagyon fontos a Dj füleseknél. De sajnos a hangja nem tökéletes, és erősen ízlés kérdése, ezért érdemes más fülesekkel összehallgatni vásárlás előtt. Bár ebben az árkategóriában szerintem hangra nem lehet tökéletes dj fülest találni, vagyis nekem még nem sikerült.
by DANEE DEE