BLOG#22 2025.06.30.
Kicsit rögös útja volt a megjelenéstől a kézhez vételig ennek a pultnak, de ez talán kevéssé érdekes, főleg ha ezt a cikket majd megjelenés után hónapokkal vagy évekkel olvasod éppen.
Itt az elején néhány szót arról, mi a helyzet ezzel a Pioneer Dj márka kérdéssel!? A hivatalos közlések kicsit ködösek vagyis hát olyan tipikusan félreértelmezhetőek. Elméletileg a Pioneer Dj mint márka megszűnik (illetve szerintem csupán jogi dolgok lehetnek a háttérben). Nem mondom, hogy nekem nem fáj elveszteni a szívemhez nőtt Pioneer Dj logót a dj cuccokról, de igazából a csapat meg ami mögötte van az ugyanaz maradt, pontosabban már a tulajdonos gárda több éve megváltozott. Felesleges ezen feszülni szerintem, már sokszor elmondtam és leírtam, hogy a termékek milyen elvek alapján jönnek létre, ilyen a kereskedelem!
A teszteléseim alatt/után, leggyakrabban azt kérdezik tőlem, hogy érdemes-e megvenni? Ha van egy kis szerencsém, akkor legalább azt hozzáteszik, hogy milyen másik pultról váltanának erre. Ha megvan ez utóbbi információ akkor máris könnyebb választ találni. Szóval csak úgy általában nincs tökéletes ítélet vagy jó válasz erre. Mindenkinek a maga szempontjai alapján kell eldöntenie, hogy amit egy pult nyújt az mennyire segíti elő a munkáját vagy hobbyját/szórakozását. Én igyekszem úgy vizsgálni mindig a tesztelt cuccokat, hogy nem csak és kizárólag a saját szempontjaimat tartom szem előtt, hiszen különböző zenélési stílusok, szokások stb. Soha semelyik pult nem lesz olyan, ami mindenféle/különböző igénynek és elvárásnak egyszerre megfelel. Pontosan ezért is létezik többféle pult (na meg azért, hogy nagyobb legyen a bevétel, de hát na…). Én még nem láttam olyan embert, aki bármelyik pultnak is minden funkcióját folyamatosan kihasználta volna… sőt gyakran van, hogy nem is ismerik az összes lehetőséget a tulajok/felhasználók. Ja, és akkor még ott van az a fránya anyagi kérdés is, mint döntő szempont, ugye!? Remélem sikerül ezzekkel a tesztekkel, írásokkal többeteknek segítenem.
Teljes specifikáció felsorolás most sem lesz. Az első reakcióm amikor a kezembe került a pult, az volt, hogy hát ez nem könnyű (13,5 kg)! Aztán utána amikor az asztalon volt, egy szó hagyta el a szám: a böszmeteg. Persze csak azért, mert az RX3 helyére raktam és azt látom ott leggyakrabban, ahhoz szoktam és ahhoz képest azért nagyobb és nehezebb (pedig a fedlap egyébként az AZ teljes felületén műanyag). Ez jelentősen befolyásolja a mobilitási kérdést, főleg azért, mert többnyire mobildj-k használnak ilyen all-in-one pultokat. Ez a méret már szerintem egyáltalán nem az, amire rámagyarázom, hogy könnyű élni vele. Rackben, de még hordtáskában is már egy akármilyen személyautóba se rakod be, csak a hátsó ülésre épphogy! Hosszabb távokon se szívesen cipelném. Bármilyen mobildj pultra se feltétlen fér már fel. Ez persze ugyanígy igaz volt már az XDJ-XZ-re is, amit tekinthetünk az XDJ-AZ elődjének. Súlya fél kg-al több, szélessége ugyanaz, magassága picit nagyobb, a mélységében van viszont 5 centi növekedés. Ezek miatt meg persze a kijelző dimenziója miatt nem kompatibilis XZ rackbe az AZ. (895 × 504.1 × 133.4 mm).
A továbbiakban arról lesz szó, hogy XDJ-XZ és XDJ-RX3-hoz képest miben más és milyen használat közben, pozitív és negatív dolgok egyaránt, aztán valamiféle konklúzió, hogy most akkor kinek is érdemes megvenni és kinek nem.
A layout alapvetően nagyon hasonló az XZ-hez, de persze néhány részén eltér, mert alkalmazták a 3000/A9/RX3 -ban megjelent újításokat.
A kijelző első ránézésre sokkal nagyobbnak hat minden korábbinál, de ez megtévesztő, mivel nincs besüllyesztve hanem síkban egy üveglap (?) mögött van, aminek egyébként van egy vastagabb kávája, de igazából a valós kijelző méret pontosan ugyanaz, mint az RX3-ason. Ránézésre a felbontás is ugyanaz, de ebben nem vagyok 100% biztos. A kijelző felett már az új fő gombok vannak, külön source választó stb. (a szoftveres dolgokat külön bekezdésben taglalom majd). Megmaradt persze a szokásos selector tekerő és az ahhoz tartozó gombok, short cut-al együtt. Persze már 4 közvetlen deckre betöltő gomb van, mivel az AZ már teljes értékű 4 sávos önálló lejátszásra alkalmas (részleteiben erről is majd külön).
Újdonság a Mixer Settings gomb, illetve az azzal elérhető teljes képernyős felület, ahol rengeteg dolgot setupolhatunk egy érintéssel, átlátható és egyértelmű. Nem is megyek végig rajta egyesével, látszik a képen minden (bocs a minőségért). Ez nagyon szuper így szerintem!
Megszűnt (XZ/RX3) az AUX, de persze a két szélső csatornára tudsz vonal jelet küldeni, sőt akár Bluetooth-on is telefonról vagy bármiről (szintén a 3-as/4-es csatornák valamelyikére). BT csatlakozás után nem vezérelni tudod a telódat a pulttal (pl fájlokat böngészni), csak mint amikor egy BT hangszórót vagy fülest párosítasz a telefonodhoz és a média hangot kiküldöd rá. Ami a telón szólalna meg, az a pult választott csatornáján fog. Például egy Spotify vagy YouTube bejátszásához tökéletes. Sajnos úgysincs már általában jack out a telókon, amivel mondjuk aux-ra köthetnéd. Ez a Bluetooth szerintem nagyon hasznos funkció alkalmi bejátszáshoz, sokan fogják hasznát venni!
A Sound Color FX választó gombok átrendeződtek 2x3 as elosztásra, és van paraméterezés is. A Color potikba nincs benne a DJM-A9-ről ismert mechanikus 0 állású fék, tehát ugyanolyan, mint pl. RX3-on.
A keverő csatornák természetesen változatlanok. Választható az EQ vagy ISO vágás. A kivezérlés jelzőbe picit megint belepiszkáltak, amitől én személy szerint egyre elkeseredettebb vagyok… nagy változás nincs, mindig csak egy kicsit elvesznek sajnos. 1 piros van, ami +12dB-es jelszintet mutat (korábbi modelleken 2 piros volt), de darabra megvan a 11 szegmens, mert bekerült -15dB -re egy zöld. Kedvem lenne nevetős sírógörcsös eszmefuttatásra ezzel kapcsolatban, de annyiszor megtettem már, és most igyekszem nem belemenni ebbe. (spoiler: később mégsem bírtam ki)
A csatorna faderek a helyükön, a szokásos tökéletes minőségben (ez igaz a tekerőkre és gombokra is). Karakterisztika a tolókon természetesen állíthatóak, de csak és kizárólag digitális módon a kijelzőről érintve (nincs fizikai kapcsoló már).
Ahogy az XZ-n is, az AZ-n is a jobb felső részbe került a master, 90 fokban elforgatott kivezérlés jelzővel, amin szintén más lett a LED kiosztás, a csatornákhoz és az XZ masteréhez képest is. Itt kivételesen most pozitív a változás, ugyanis egy kis trükkel próbálják visszább szorítani a torz jel szerelmeseket (süketeket?)… el van tolva a 0dB, tehát nem az első sárga, hanem a harmadik jelenti a 0 arányt a kimeneten, az első piros pedig +6dB-n villan fel. Nem is rossz trükk egyébként! 😊 (DJM-A9 -en is ilyen)
Az XZ örökségeként az AZ-ben is van 3 sávos Master EQ, ami továbbra is hasznos lehet, amikor egy kisebb PA-n zenélsz speciálisabb körülmények között, vagy ha kicsit állítanál a monitor/booth hangképen, ugyanis Utility-ben állítható, hogy mire vonatkozzon ez az EQ: master, booth, vagy mindkettőre, letiltás viszont továbbra sincs.
Ezen a részen a potméterek és gombok ugyanott vannak, mint az XZ-n, szóval az RX3-ról áttérők számára eléggé szokatlan lehet. Nekem, mint RX3 felhasználónak, a master cue gomb konkrétan borzasztóan rossz helyen van itt. Sokkal gyorsabban váltogatok az RX-en az egymás mellett lévő csatorna és master CUE-k között. De persze ez felhasználás függő, van, aki sosem kapcsolja be, vagy ugye lehet mindig bekapcsolva is és akkor a füles arány potmétert tekergetni.
Szokásos, 2db USB-s eszközt tud fogadni a pult (pendrive, vagy külső drive, 1A áramfelvételig), erről a szekcióról lekerült a RECORD és a Track mark fizikai gomb. Felvétel készítést a Mixer Settings képernyőn lehet indítani, kijelzőről. Számomra jobban kézreesett a fizikai gomb, de cserébe legalább most már bármelyik USB aljzaton lévő adathordozónkra rögzíthetünk! A felvétel indítása, illetve az új record track indítása óta eltelt idő folyamatosan látható a kijelző jobb felső sarkában, ahogy RX3-on. (Hátlapi USB-C van pluszba a számítógép csatlakozáshoz)
A9 (jellegű) fizikai XPAD-ot kapunk (XZ-n is ilyesmi van, RX-en pedig érintőképernyőn van az XPAD), alatta a szokásos vezérlő, paraméterező gombok, FX Quantize külön. Számomra nagyon kényelmetlenné tette a használatot, hogy bekerültek harmados értékek az FX paraméter BEAT választójába, annyira ráállt már a kezem arra, hogy tudom hányszor kell megnyomnom a gombot egy félhez, negyedhez és így folyamatosan 2/3-adra rakom 1/2 helyett, illetve, ha már aktív effekten akarok növelni/csökkenteni akkor is problémás, szokni kell (A9-en is így van már). Megmaradt a kedvelt 3 sávos FX frekvencia vágó (RX-eken nincs), alatta a tekerő FX selector, sok állással (effekttel), amiket nem sorolnék mert felesleges és elég specifikus, kinek mik a kedvence. Apropó, az AZ-n nincs az RX3-ról ismert BeatFX bank, amibe a kedvenc 4 effektünket rakhatjuk kijelzőre amolyan gyors eléréssel, ez azért kár. Viszont, az FX csatorna választó már a nagy keverőkről ismert, gyorsgombos (mikrokapcsolós) megoldással van jelen, szóval nem a tekerős selector. Én imádom ezt, pedig eléggé otthonosan tekerem a forgó selectort is a megfelelő helyre, de ez abszolút gyorsabb és egyértelműbb, szóval erre adom a plusz pontot! Többi dolog ugyanaz, illetve az fx ON/OFF nagy gomb a karima világítós design-t kapta (és kék) ami nekem amúgy jobban bejövős mint a teli világítós verzió, de hát ez szubjektív.
Nyilván van füles hangerő, és CUE/Master arány poti, illetve felette a LINK CUE. Viszont ez utóbbi mögött megtalálható az egyik kedvenc szoftveres újításom, mintha olvasták volna a tesztjeim a 3000-ről és az RX3-ról… :D Végre menüből beállítható a LINK CUE hangereje, 3 állásban, így már nem üvölti le a fejemet belehallgatáskor. A korábbi pultokon, ha tartod a 0 dB környékét csatornán, akkor ahhoz képest sokkal hangosabb a LINK CUE sajnos, tehát azoknál kb. +6 dB-hez igazították. Én már reflexből lejjebb tekerem a fülest mielőtt benyomnám, megszoktam, de nem kényelmes. Szóval ezért megint adok egy nagy plusz pontot az AZ-nek! …és azért is adom a plusz-t, hogy az AZ-n van úgynevezett Touch CUE (csak 3000-en volt korábban), szóval nem csak a preview-ba lehet belehallgatni így, hanem a deckre betöltött trackbe is, az alsó waveformban tapizva! Én 3000-esen sokat használom ezt a funkciót, és az RX3-on nagyon hiányolom.
Ha már füles résznél tartunk, térjünk ki erre az új funkcióra. Ez az AlphaTheta saját fejlesztésű vezetéknélküli (fejhallgató) technológiája. Ez egy modul, beépítve az XDJ-AZ -be, a pult elején tartozik hozzá egy párosító gomb a kompatibilis fülessel való csatlakozáshoz. (De egyébként önálló egységként is megvásárolható, pontosabban HDJ-F10 füles mellé, így bármilyen pulthoz csatlakoztathatod a kütyüt kábellel, majd az továbbítja a jelet vezeték nélkül a kompatibilis (F szériás) fülesedbe. Sajnos nincs ilyen fejhallgató a közelemben, nem tudtam tesztelni.)
Persze a Bluetooth eszközök/fülesek világát éljük, mármint a hétköznapokban, ezért ez nem tűnik nagy megfejtésnek… de az a helyzet, hogy a BT technológiának 2 óriási hátránya van: az egyik, hogy mindig egy konverzió megy létre, azért, hogy kisebb adatot kelljen továbbítani rádió frekvencián, ami nyilván veszteséget jelent hangminőségben, s aztán azt még a füles oldalon is visszakell alakítani analógra, hogy megtudjon szólalni, amihez beépített erősítés is szükséges (na meg akku). A legnagyobb baj az, hogy ezek időbe kerülnek, tehát késés fog létrejönni, ami nyilvánvalóan dj felhasználásnál problémás. Nos, elméletileg ezt sikerült az AlphaTheta mérnökeinek minimálisra csökkenteni és ezzel érdemben lehet kábelnélküli fülessel dj-zni (nem pedig füles nélkül, khm).
Nem próbáltam, de ettől függetlenül az a véleményem, hogy a füles kábele egy nyűg a pultban, mégis az elsők között van, amihez hozzászoksz, szóval jópofa dolog lehet ez, ha használhatóan működik... meg persze, ha mindig feltöltöd a fülesed buli előtt. Nem véletlen használtam ezt a szót, hogy jópofa, mert kicsit úgy érzem, hogy amennyi energiát, fejlesztést, költséget beletettek ebbe a fejlesztésbe az nem biztos, hogy ér annyit, mint amit ez tud adni. Nincsenek konkrét adataim, de azt gondolom ez a képesség sokat hozzátesz az AZ fogyasztói árához, és a legtöbben feleslegesen fogják ezt megfizetni, mert nem fogják használni. Ez persze csak egy egyéni vélemény részemről. Könnyen lehet, hogy ez később standard dolog lesz a pultokban és hát valahol el kell kezdeni.
A deck részen is kisebb változások történtek, de alapvetően a standard felépítés van jelen (XZ). A loop in/out világítás design-ja is karimás verzió lett – itt is tetszik. Nem csak 4 hanem 8-as loop gyors gomb is van, amik egyben a duplázó felezők is. Ezek alatt egy különálló Beat Jump léptető (előre/hátra), aminek a mértékét SHIFT-elve állíthatjuk. A REV gomb már alapértelmezett SLIP módban üzemel, SHIFT-el pedig nem slip. Ez alatt a szokásos shift, tekerő/léptető, play pause. XZ-vel megegyező méretben. Én rendszeresen elléptettem a trackemet beletekerés helyett (ami eléggé idegesítő volt), mivel sokkal alacsonyabban vannak ezek a gombok, a cue-hoz közel, és jelentősen kisebbek is az RX3-éhoz képest. Ez az XZ-n is ugyanígy van/volt és ott valahogy nem futottam ebbe bele.
Memory Cue rész változatlan.
A JOG tárcsa feszessége (mechanikai fék) állítható, olyasmi mint a 3000-esen. Finoman fut, szóval nem az a régi 2000es (vagy XZ) féle. Inkább lazább a futása, de a fék épp elég jól fog (én kb fél és háromnegyed közé fékezem általában), a bevonat és design persze a szokásos. A közepén pedig teljes értékű kijelző, aminek módjait dupla shift-el válthatjuk. Itt van egy hiányosság: az AZ-n a JOG kijelzőnek nincs az a módja, ami a lejátszási alap értékeket mutatja, mennyi van hátra, waveform, bpm, key, cue-k stb. Az XZ-n van ilyen, nem értem ebből miért maradt ki, mert ez hasznos, valahogy egyértelműbb és direktebb ott látni az éppen rátöltött zene infót, mint a középső kijelzőről… főleg ugye 4 lejátszó/sáv használata esetén lenne ez még nagyobb segítség. Ilyen a 3000-esen sincs egyébként, de hát ott kevéssé is szükséges. A Jog kijelzőn track borító/logó vagy a PAD-ok aktuális funkcióinak infója tud megjelenni.
A Vinyl speed adjust már az AZ-n is egygombos setupolós, nem poti (ahogy az XZ-n), de ez élhető szerintem. Itt egy apróságot hozzátennék: a kék vinyl mode gomb alatt van a szokásos sync/master gomb, ami alatt viszont egész közel (az új) KEY sync, ami ugyanolyan kék, mint a vinyl mode és majdnem ugyanakkora. Én alapból kikapcsolt vinyl-el játszok, de ha hirtelen kell a jól ismert letépés akkor gyorsan kell cselekedni és benyomom a vinyl-t. Az AZ-n nem egyszer nyomtam KEY syncet ilyenkor, ami több mint kellemetlen, főleg, hogy aztán már pörgetem is a JOG-ot sietségemben. A Key sync egyébként tempo változtatás nélkül módosítja a zene hangnemét (elméletileg) ugyanarra mint, ami a master player-en szól.
A tempo potméter a szokásos, hosszú verzió és nem akad meg 0 ponton. Ha gyorsan kell 0% akkor van rá dedikált gomb (Tempo Reset). Érdekes, hogy ennél a pultnál most azt tapasztaltam, hogy hiányzik számomra a megakadás, valahogy gyorsabban megérzem merre járok vagy mennyit húztam rajta az akadás miatt (igen, még ebben a szemmel-kézzel-syncelős világban is). Pedig a 3000-en is ilyen. További érdekesség, hogy a tempo fader mögött nincs csíkozás, teljesen üres mögötte a fedlap, de ez már csak a design kérdés.
8 db Pad oldalanként, mögötte (oldala) világítós verzióban, had ne soroljam a funkciókat egyesével, inkább csak a lényeg: van Gate Cue (RX3 van, XZ nincs), nincs az RX3-ról ismert és amúgy szerintem nagyon jó PAD FX, helyette lett KEY SHIFT. Van olyan műfaj, amiben használható ez a KEY eltolás, de én erősen vitatom ennek az értelmét… maximum effekt császároknak lehet jópofa eszköze, szerintem…. ha meg már effektezés, akkor a PAD FX-ben sokkal több a móka, de hát kinek mi.
Talán leginkább idetartozik, egy számomra idegesítő hiányosság (vagy lehet bug?) az AZ-n: én gyakran szeretek loop-al indítani, ilyenkor csapok egyet valamelyik pad-on loop módban. RX3-on (és szerintem XZ-n is) ilyenkor elindul a zene (ha simán cue-n álltam előtte). Az AZ esetében nem indul el, csak beáll az adott méretű loopra és meg kell nyomni pluszban a play-t, hogy induljon. Ez így nekem nagyon erősen megszokást igényel, meg szerintem felesleges plusz is az az egy gombnyomás.
Ez a funkció az XDJ-AZ-ben van először, és szerintem nagyon jó! Az alapképernyő tetején aktiválható, érintéssel. Bekapcsolt módban a lenyomott hot cue-t rátölti a sima CUE-ra és onnantól azt indítja a play/cue gomb. Miért nem volt ez eddig? Tök jó!
2 különálló mikrofont kezel az AZ, mindegyikre külön hangerő és 3 sávos EQ (RX-eken közösített 2 sáv) ahogy az XZ-n is. Ez egyébként simán kiválthatja az esetleges plusz keverőt, ha tényleg két mikrofonra van szükség, pl egy esküvő esetében a ceremóniamesternek vagy férfi/női speaker esetén, jól jön a különböző és a több EQ képesség. BEAT effekt is alkalmazható bármelyikre. Mikrofon ki/be kapcsoláshoz a korábbi elhúzós kapcsolóhoz helyett egy mikrokapcsoló lett, amit ha röviden megnyomsz bekapcsol… aztán ha mégegyszer akkor ki. Viszont, ha nyomva tartod egy picit hosszabban akkor úgy működik, hogy csak a lenyomás idejére kapcsol be. Ennek a jelentőségére felhívnám a figyelmet, mert sok helyen látom, hogy állandó ON-on van a mikrofon a pulton, és magán a mikrofonon lévő kapcsolót használják némításra. Ami persze a legkényelmesebb, de ezzel az a gond, hogy sajnos a bekapcsolt mikrofon (előfok) a pulton borzalmasan zajos/súg (magas master esetén), ami így folyamatosan ott lesz a master kimeneten, még akkor is, ha rá sincs dugva mikrofon. Ez szinte minden pulton/keverőn ilyen, szóval ezért is hasznos ez a push to talk mikrokapcsolós megoldás az AZ-n.
Feedback reducer, azaz gerjedés csillapítás van az AZ-n is (RX3-on nincs) viszont eltűnt az XZ-ről ismert fizikai kapcsoló erre, Setup menüben kapcsolható be, ahogy a talkover és annak mértéke, módja is.
A mikrofon mellett van a lejátszókra vonatkozó (globális) Quantize kapcsolója, a Beat FX-nek külön van. Ez az XZ-n is így van, az RX3 esetében viszont deck-enként kapcsolható a Quantize. Tudom ez a legtöbbeknek nem lényeg, de van az a szitu amikor hasznos a külön kapcsolási lehetőség.
Mivel az XZ-re mondhatjuk, hogy szoftveresen kb. 2 generációval régebbi, ezért nem venném összehasonlítási alapnak az AZ-vel szemben, mert akkor mindenen végig kellene menni, de azt már 3000 és RX3-nál megtettem, szóval kézenfekvőbb az RX3 felületéhez hasonlítani. A felépítés hasonló, a 4 deck-es kijelzést (waveform és minden lejátszási adat) ügyesen úgy oldották meg, hogy van 2 és 4 deckes mód, ami a képernyő alsó felét 1 sorosra vagy 2 sorosra osztja magasságban. Ezt a képernyő tetején válthatjuk. Ide került még pár hasznos funkció gyors gombja is, mint pl. a már említett Smart Cue vagy az Auto Cue, Auto Hot Cue ki-be kapcsolója, és a single/continous lejátszási mód váltás. A megjelenített fő adatok is ugyanazok, apró plusz, hogy bekerültek a beat számok (db) a grid rácsra, ami szerintem nagyon jó és sosem értettem, hogy az RX3-ba miért nincs (3000-be van). Ötletes, hogy az egész effekt panelt egy kis nyilacskával el lehet tüntetni a jobb oldalról. Megvan az RX3 ból ismert kis "súgó" szakasz is, ami mutatja lejátszónként a padok funkcióját. Elérhető lett az AZ-n a touch cue is, ami használható belehallgatáshoz a betöltött zenéken.
Lista nézetben ezen is van az RX3-ból ismert playlist bank a bal szélen (XZ-n és 3000-en nincs). Maga a trackek és az adatok pedig a 3000-es struktúráját követik, ami már nem az RX3 kissé butított felülete (ez szintén egy miért kérdés számomra az RX3-on). Táblázatszerű és minden látszik egyszerre, ami csak kellhet. Preview waveform, Artist, Title és ott van a BPM + KEY is egy időben. Sorba rendezés pedig az oszlop tetejére klikkeléssel, ahogy az a leggyorsabb ever! Betűméretet 3, és ez által a sorok számát 2 lépcsőben állíthatjuk. Az info ablak a track további meta adataiért előhívható a szokásos jobb felső sarokból. Felső sorban láthatjuk még a kapcsolatok státuszát is (LAN, WIFI, BT), mindenki által ismert ikonokkal, ezekre tappolva meg is nyílik a beállítások megfelelő része.
Az éppen játszott track világos zöld az adott listában, ez minden lejátszón már így van rég. Viszont az RX3-nál (és XZ-n) csak a playlistben zöld, az AZ-n pedig már a szülő mappától, maga a mappa is, és ha mélyebben van a track, akkor szépen minden szülő mappája az éppen játszott track-nek. Ez igen segít navigálni, ha éppen mászkálsz a listáidban. Ez a 3000-esen is ilyen, és sajnos, az RX3-on nem (pedig ez abszolút csak szoftver kérdése).
A szoftveres gyorsaság hangyányival gördülékenyebbnek tűnik, mint az RX3-on (viszont a 3000-hez képest meg kicsit elmarad). Bár fura, hogy mai szemmel pl egy 2000-es vagy egy RX2 mennyivel lassabbnak tűnik (vagy hát az is) de amikor új volt, nem tűnt annak. Ugyanazt az USB SSD-met rádugva most egy RX2-re például, jelentősen lassabb a navigálás és a betöltés, mint RX3-al vagy AZ-val. Ez vagy évültetés vagy ennyire hozzászoktunk ahhoz a pár ms különbséghez, illetve nem mindegy az adatbázis mérete az eszközön persze. A szűk keresztmetszet, ami ezt okozza egyáltalán nem a portok típusa vagy sebessége, ez egy tévhit. Egyébként például 100 megás LAN port van az AZ-n is, de higgyétek el nekem, nem ezen múlik. Maga a hardver, a feldolgozó processzorok, memória kezelés, és az, hogy mennyire ügyesen van erre optimalizálva a szoftver és az adatbázis kezelés, igazából ezen múlik ez.
Többnyire LAN-ról használtam, linkelt (export mód) Rekordbox-al. 6(.8.5)-ossal és 7-essel is. Ment minden szépen, de USB-ről sem mondanám lassúnak (Samsung T5 SSD-vel és alap Kingstone pendrive-al). A streamből játszás már más tészta… (következő fejezet). Nekem szimpatikusabb ez az Ethernet/LAN porton keresztüli export mód, az előd (RX2, XZ, RX3) USB-s virtualizált hálózatos megoldásnál, de egyébként azzal sem igazán volt problémám sosem. Az AZ esetében ehhez már USB-C -s csatlakozás áll rendelkezésre egyébként. LAN csatlakozóból pedig 1db van a pulton, tehát ha mondjuk linkelnénk egynél több lejátszóval és/vagy géppel akkor switch szükséges. Bele lehet állni picit, hogy ha már Wifi-t is raktak a pultba akkor igazán lehetne egy 3-4 portos switch is beépítve, de hát a legfelső kategóriás keverőkbe sincs valamiért (csak a DJM-2000-be volt), szóval…
Az XDJ-AZ felhasználói leírásában az áll, hogy csak Device Library Plus-t (Rekordbox adatbázis típus, bővebben ide kattintva) támogat a pult. Gondoltam ennek kapcsán kitesztelem, hogy mi történik, ha USB drive-ra mentek cue-kat és egyebeket RX2, RX3, AZ-val és aztán ellenőrzöm, hogy melyik mit lát azokból. Meglepő dolgot tapasztaltam, mi szerint minden pult mindent látott, akármilyen verzióban oda-vissza. Szóval pl RX2 és RX3-al mentett CUE-kat látja az AZ és visszafele is, amit AZ-vel mentettem látják az RX-ek. Utóbbiak ugyebár sima Library-val működnek, amíg az AZ kizárólag Plus-os. Ha az USB meghajtót a Rekordboxra kötöm, látszik, hogy mindkét adatbázisba bekerültek a mentések. Tehát azt gyanítom, hogy az AZ (és a Rekordbox is) átszinkronizálja magán az USB eszközön a sima és a Plus-os adatbázist. Végülis a hogyan-ja nem is olyan fontos, ezért nem merültem el még jobban benne, a lényeg, hogy simán lehet akár vegyesen is használni pultokat, ugyanazzal az USB drive-al. Volt visszajelzés, mi szerint az AZ-hoz kötelező a 7-es Rekordbox használata, de ezt cáfolnám a tapasztaltak szerint. 6(.8.5)-el használt és exportált USB eszközömet hiba nélkül kezelte az AZ egyből. Fél szemmel figyelem a 7-es Rekordboxot is egyébként (majd talán készül belőle egy kis cikk is), ezért kipróbáltam azzal is, természetesen működik úgy is, ráadásul keresztbe és felváltva is…. szóval bárhogy. (Idővel azért úgy is át kell majd állnia mindenkinek fixen 7-esre, de még nem kötelező)
Egyértelműen látszik, hogy ebbe az irányba fejleszt mindegyik gyártó és sok energiát tesznek ebbe. A kiadóknál, vagyis a zeneiparban egyértelműen anyagi érdek miatt kényszerítik a felhasználókat ebbe a streaming irányba. A pultoknál inkább csak az ehhez való alkalmazkodás van jelen. Illetve az is szerepet játszik ebben, hogy igazodni akarnak a discozási trendhez is, ami egy külön téma persze, de erősen látszik, hogy a szegmens jelentős része mivé kezd átalakulni: kívánság teljesítés. Ehhez pedig egyértelműen adja magát, hogy egy kéznél lévő Stream erős fegyver tud lenni (bár ezt is vitatnám, de ez külön cikket érdemelne).
Megmondom őszintén, nem folytam bele a részletes tesztelésébe ennek. Egész egyszerűen nem a helyes útnak tartom, illetve rengeteg hátrányt látok (pedig informatikus fajzat vagyok - vagy pont hogy azért?). Technológiailag azért érdekes nagyon, szóval kicsit megmagyaráznám: Kezdetben inkább csak controller/performance módban voltak elérhetőek ezek a bekötések, tehát PC-n keresztül, de már folyamatosan jelenik meg az önálló pultokban is. Az AZ kezdetben a Rekordboxos saját cloudjából tudott játszani (ami amúgy Dropbox felhőjét használja) (Rekordbox előfizetés szükséges hozzá) illetve a Beatport Streamjével kompatibilis közvetlenül. Nemrégen adták ehhez hozzá az Apple musicot. Ez utóbbi egyébként egy trükknek tűnik nekem, ami azon alapul, hogy a Rekordboxos/Dropbox rendszerén keresztül zajlik szinkronizáció (tehát Apple music bekötéséhez is kell plusz Rekordbox előfizetés, nem elég az ingyenes csomag). Itt aztán jó sok minden van, és ez mind problémaforrás és nehezítő tényező ebben a gépezetben, programozói/mérnöki szemmel. A (több) szerver oldali kiszolgálás folyamotossága, terhelhetősége… óriási nagy adatbázis, 3-4-5ik oldalú felek közti szinkronizáció és azok folytonossága, stabilitása stb stb. és akkor még tűzzük hozzá a helyi internet stabilitását, sebességét, eszközét, annak dedikáltságát (ami kb. soha sehol nem lesz dedikált). S mindezt úgy, hogy valószínűleg a legtöbben úgy képzelik, hogy majd a telefonjukról osztanak rá Wifivel mobilnetet. Persze látjuk hogy megy, megvan oldva, működik és ez elismerésre méltó, de hát a megbízhatósága, zökkenőmentessége annyi helyen válhat labilissá, hogy aki ebben bízva nekiáll bulit csinálni… hát hajrá! Áhh jut eszembe: és ugye az megvan, hogy soha nem lesz olyan streaming, amin minden fent van, ami kell neked? Szóval mindenképpen azt mondom, offline/lokálisan elérhető és asaját kezetekben lévő hanganyagra támaszkodjatok inkább amíg erre van lehetőségetek. A streaminget én csak kiegészítésnek tudom javasolni.
Egyébként track betöltés után az egész track-et gyorsítótárazza a lejátszó, bármi megszűnik (kivéve az áramot) azt a számot még letudod játszani, ami már bevan töltve. Akár szabályosan is leválaszthatod az USB eszközöd, a legutóbb betöltött track megmarad és korlátok nélkül játszható teljes egészében. Ez igaz helyi linkelt, azaz nem streamingre is. Jut eszembe, streaming esetén érdemes a cloud analizálást használni (Rekordboxban külön beállítandó) az gyorsítja némileg az amúgy lassú betöltést.
Talán ennél vitatottabb téma nincs pultok között, hogy melyiknek van jobb hangja? Gyakorlatilag minden tesztemben kifejtem, hogy mit gondolok erről és ezt továbbra is tartom, de azért igyekszem nem csak magam ismételni, illetve adni egy kis támaszkodót az XDJ-AZ hangjáról. Már csak azért is mert ennél a pultnál a marketing része a csúcskategóriás hangminőség. Száraz adatok tekintetében ez (XZ és RX pultokhoz képest) nagyobb felbontású D/A (csak D/A!) konvertert jelent (32bit), és egy kicsit nagyobb jel-zaj viszonyt. Esetleg lehetne méregetni a pultokat, de ahogy már sokszor említettem ez igen-igen macerás lenne, hogy egy komplett digitális rendszeren belül mit és hogyan és mivel. Csak az analóg bemeneteken át mérni pedig szinte felesleges (bár itt a 4 csatorna miatt nem teljesen, de úgysem ér annyit ez az infó). Ezért hagyományosabb, úgymond hétköznapibb összehasonlítást végeztem, ahogy korábban az RX2-RX3-XZ pultokkal is. Különféle felbontású, formátumú trackeket rögzítettem RX3-ról és AZ-ről, a szimmetrikus analóg kimenetről, a pultok kimenetével megegyező felbontásban, majd lehallgattam azokat A/B tesztelve, X10-el, illetve studioban. Nem észlelhető egyértelmű különbség! Ami viszont észlelhető, hogy 0 dB feletti kimenet esetén előbb utóbb némi veszteség lesz a dinamikában, ami aztán átcsap egy menthetetlen torzításba. Persze ebben semmi meglepő nincs, sőt inkább az a meglepő, hogy mennyire ügyesen csinálják manapság ezt a pultok (és keverők). Olyan jelszinteknél. ahol régen már recsegett ropogott minden, most teljesen értelmezhető hang jön ki. Ami persze azért nem 100%-os, és egy komolyabb PA rendszeren ez már hallhatóvá válik. A végső torzítási szint egy picit másképp alakul egyik másik pultnál, általában +3 dB-ig szinte semmi gond. +6 dB felett már elkezd veszni a dinamika, aztán van amelyik +9 dB-nél esik teljesen szét, van amelyik +12 dB-nél!! Szándékosan nem írom le melyik mikor, mert könyörögve kérek mindenkit, NE toljátok el eddig! Tartsuk már azt a 0 környékét és ha pluszra van szüksége a rendszernek akkor ne a pulton adjuk azt hozzá!!!
Nem árt számolni azzal is, hogy mixeléskor jelentős plusz dB-k jöhetnek létre a masteren, hisz két zene szól egyszerre, és akkor még adjuk hozzá az esetleges effekteket is, és gyakorlatilag ezekre a pluszokra álljon rendelkezésre az a +3-6 dB-nyi headroom a masteren!
Itt kerül képbe az, hogy az adott pult/keverő milyen összegzést csinál! Na ez, amiben viszont elég nagy különbségek vannak az eszközök között! És persze ezt még nehezebb értelmezni és definiálni. Nagyon nem mindegy mi történik, amikor két komplett zene megy egymásra, összeadódások, fázisok, kioltások stb. Ezért használunk EQ-t mixeléskor persze, sőt akár ISO vágást, de jó ideje a szimpla vágások mellett/mögött már dolgozik a keverőkben valamilyen DSP, kompresszálásokkal és még kitudja mikkel, így az összegzett sávok (ami ugyebár akár 4 is lehet) másként szólnak egyik, másik pulton.
Ezért dj pultoknál manapság a hangminőségi kérdést inkább vonatkoztatnám összegzési képességből mint sem a master felbontásából vagy az átviteli szélességéből. Persze ezt aztán adatokban közölni vagy egyáltalán elmagyarázni a milyenségét elég nehéz. Például az RX3 összegzése az RX2-höz (és XZ-hez) képest fejlettebb, az AZ-n pedig még tovább reszelték ezt. Két sáv egymásra rakva jóformán már EQ-zás nélkül is szépen, értelmezhetően szól, nem puffog vagy hullámzik, ezáltal nagyon szép mixeléseket, átmeneteket, vagy élő mashupokat tudunk létrehozni. Persze ehhez azért jól kell bánni az EQ-val, effektekkel, gainezéssel… és ez amolyan kétoldalú dolog szerintem:
Egyrészről nagy segítség buli körülmények között a jó összegző képesség, mert ha valaki nem annyira kimért mixelési technikával dolgozik, akkor úgymond az összecsapott vagy rutinszerű gyors mixelések is jól vagy jobban szólnak, de persze ez a dj stílusától függő dolog, amik különbözőek. Tehát a jó összegző képessége a pultnak kicsit tovább lustítja a trehányabban mixelőket, vagy könnyíti a munkát, ez nézőpont kérdése.
Másrészt, ha kiakarjuk maxolni ezt a jó összegzést és ultra szép mixeléseket csinálni, nagyon pontos vágásokkal, akkor mindenképpen szükség lesz a nagyon jó lehallgatásra (jó fül és jó füles) mert csak ezek meglétével tudjuk jól irányítani a történéseket… és azt gondolom, hogy néha még ez sem elég. Kissé kiszámíthatatlan vagy nagyon nehezen tanulható, hogy pontosan mi is fog történni adott mértékű potméter eltekeréstől, mivel olyannyira összemosódik az egész. Ezért folyamatosan figyelni és hallani kell, hogy több-kevesebb kell-e valamiből, de mivel ez totál dinamikus a DSP matekolása miatt, ezért igen nehéz egyből rutinszerűen pont oda tekerni, ahol jó. Persze mivel rossz nem lesz szinte akkor se, ha hozzá se nyúlsz, ezért mondhatni hibázni nehéz, viszont direkten irányítani is legalább annyira az. Mondhatni óvatosba kell lenni, és nagyon rákoncentrálni, ha pontosan akarod irányítani. Valószínűsítem, hogy ez egy igen szűk rétegnek hátrány, mert a többség nem labor szintű mix gyártásra használ egy ilyen pultot, hanem (akármilyen) buliba zenéléshez, amikor is inkább érvényesül előnynek ez szintű összegzési képesség – ahogy azt a korábbi bekezdésben említettem.
Több héten át próbálgattam, használtam, kiismertem és hát szoktattam magam az XDJ-AZ-hez, és ez úton is köszönöm Matyi barátomnak, hogy kölcsön adta a frissen beszerzett pultját ilyen sok időre! Összeségében az XDJ-AZ egy remek pult és öröm róla zenélni, hozza a jól ismert Pioneer érzést, Alpha Theta-ként is. Vannak benne nagyon jó új dolgok és persze egy két kisebb kellemetlenség, de hogy ez a mérleg merre billen, abszolút egyéni preferenciákon múlik.
XDJ-XZ-ről váltani AZ-re szerintem abszolút érdemes, elég sok az újdonság és jelentősen fejlettebb az XZ-hez képest szoftveresen (és hardveresen). A kissé zavaró dolgokból pedig kevesebbet fog érzékelni egy korábbi XZ felhasználó, mert többségük a felépítésből adódik, ami már az XZ-n is jelen volt.
Ezért aztán egy XDJ-RX3-ról áttérés AZ-re már nem annyira egyértelműen javasolt lépés részemről. Persze ez is szubjektív, sőt konkrétan is az, mert magam is RX3-at használok jelenleg és persze felmerült bennem, hogy beújítok helyette AZ-re…. közel 2 hónap használat után valamilyen szinten hozzászoktam az AZ zavaró dolgaihoz, de amint visszaálltam az RX3-hoz, ott valahogy sokkal jobban kézre van minden nekem. Az RX3 szerintem még mindig a legjobb kompakt pult, amin minden automatikusan kézre esik és valahogy magától értetődik, ezért nagyon könnyű és öröm vele zenélni. Az AZ-n már nem érzem ezt a maximális kényelmet használat közben, de azért persze rossznak nem mondanám! Csak ott van az a néhány zavaró pont, és inkább kellene nagy pulthoz hasonlítani (3000 szett), viszont ahhoz képest is nehezebben használható szerintem, és összeségében sem hozza a 3000+A9 szintjét (ez nem meglepő azért). Azt is fel lehet hozni, hogy önálló lejátszást kapunk 4 csatornán az AZ-tól, ami szuper, de ha ezt valaki valóban szeretné gördülékenyeken használni, akkor ahhoz átláthatóbb és jobb a 4 valós fizikai player + az annak megfelelő keverő középen (bár szerintem kevés a James Hype ügyességű dj köztünk, aki ezt tényleg jól ki tudja maxolni).
Talán ezen a szinten már nem kellene, hogy elsődleges legyen az anyagi szempont, de hát magyarok vagyunk, úgyse megyünk el a pénzkérdés mellett, és ebben legalább konkrétabb az ítéletem: aránytalanok az árhoz képest a funkció és használhatósági különbségek a pultoknál. Az XDJ-RX3-hoz képest kb. 60% (~550K HUF) plusz az XDJ-AZ ára. Az XDJ-AZ-hoz képest pedig egy 3000/A9 pult kb 2 és félszer többe kerül (3,3 M HUF) - ez pedig 4!-szerese az RX3-nak. Teljesen egyértelmű, hogy tudásban vagy praktikumban, de igazából semmiben nincsenek ekkora különbségek a pultok között - csak az árban. Odáig vagyok azért 1-2 plusz/új funkcióért az AZ-ban, de több mint fél milliót egész egyszerűen nem érnek számomra. Főleg, hogy még a felépítési negatívumok is vele járnak az RX3 után (pedig nem turnézok a pulttal, hanem fix helye van a studioban).
Remélem tudtam hasznos információkkal szolgálni mindenkinek! Köszönöm, hogy olvastok! Jó zenélést mindenkinek!
by DANEE DEE