BLOG#16 2020.11.08.
Nem fogom a CDJ-3000 minden egyes alap funkcióját részletezni, ez nem egy komplett készülék bemutató. Csak azokra fogok kitérni, amik különböznek a CDJ-2000NXS2 -höz képest, vagy teljesen újdonságnak számítanak. El szeretném kerülni, hogy megannyiszor leírva legyenek a teljes készülék nevek verzióstól, az egyszerűség kedvéért tehát simán hívjuk 3000-es és 2000-esnek a két teszt alanyt.
A teljes készülékház kicsit megnőtt, szélességben +9 mm, mélységben +39 mm, magasságban a technika leírás szerint van közel 5mm váltázás, ám nálam a teszt asztalra egymás mellé rakva pontosan ugyanakkora a két készülék. A nagyobb ház ellenére súlyban 0,4 kg fogyás történt. A fedlap teljes felülete alumínium, bár a középső rész már a NXS2-n is az volt és egyébként a műanyag részek is kellően tartósak voltak mindig is. Ez inkább csak design jelentőségű talán, lesz tőle egy flat hatás és még masszívabb érzet.
Első pillantásra nem érezni nagy változást elrendezésben, figyeltek rá, hogy ami csak lehet maradjon és ugyanúgy kézre essen, mint korábban, ami pedig változott az lehetőleg még kényelmesebb vagy hatékonyabb legyen. Gombok és vezérlők méretükben nem változtak, csak a kijelző. Azonban, ha már jobban megfigyeljük, jönnek a különbségek a felépítésben szép számmal.
A kijelző körül lévő területen nagyobb átrendeződés történt. A Selector és a hozzátartozó gombok egy külön kis "szigetre" kerültek oldalt, aminek dőlési szöge egyezik a kijelzővel. A 2000-esen lévő baloldali függőleges gomb sorból a Quantize és a Time mode/Auto Cue ki került a készülék legszélére. A SOURCE választó fizikai gombok pedig teljesen megszűntek, azaz egyetlen gombra kerültek át, ezzel indul a felső gomb sor. A pontos forrás választás így már csak a kijelzőn érintéssel érhető el.
A felső sort a szokásos BROWSE és TAG LIST követi, aztán pedig két új fizikai gomb. Az egyik a PLAYLIST, ami igazán hasznos, mivel a dj-k többsége a listáit használja a legtöbbet, így sokkal gyorsabban elérheti közvetlen azokat, nem kell a BROWSE-ban lépkedni hozzá. Ez a 2000-esen is elérhető volt, de ott csak a Short cut képernyőről (a 3000-es Short Cut képernyőjéről el is tűnt a PLAYLIST gomb). Van egy további hasznos lehetőség az önálló fizikai PLAYLIST gombban: teljesen külön kezeli a lejátszó a BROWSE képernyőtől, ahol a szokásos módon kutathatunk (Artist, Album, BPM stb.) és itt is mehetünk PLAYLIST-ekbe akár. Ebből az következik, hogy ha kitallózunk egy playlist-ünket a BROWSE képernyőn, majd a PLAYLIST képernyőn egy teljesen másikat, akkor 2 különböző listát érhetünk el külön gombokkal azonnal, gyorsan váltogatva, mivel a 3000-es meg is jegyzi, hogy hol jártunk legutóbb külön-külön. A 2000-es short cut playlist nem jegyzi sajnos, mindig kezdhetünk a gyökérből vele.
A következő az önálló SEARCH gomb, amire ez mind szintén igaz. A 3000-es külön kezeli és persze jegyzi, független a BROWSE-tól és a PLAYLIST-től, nem kell trükközni, hogy előcsaljuk egy keresés miatt, melyik payllist-ből is játszottunk ez előtt. A Short Cut-ból ez is kikerült a 3000-esen.
A kijelző tetején az utolsó a szokásos MENU/UTILITY gomb. A UTILITY-ben található készülék beállításokat csoportokba szedték, így nem egy hosszú listát kapunk már, hanem átláthatóbb lett az egész. Beállítás sokkal nem lett több, újdonság, hogy az INFO panalen láthatjuk a készülék IP címét és széria számát, a SYSTEM-ben pedig lehetőség van a lejátszó kimeneti jelszintjének csökkentésére (mint az XDJ-ken és a keverőkön). Egy remek opció ez a technikusoknak, a piros led huszárokkal szemben 😊 !
A 2000-eseken lévő oldalsó és függőleges elrendezés helyett, a 3000-esen végre logikusabban, vízszintesen és egy sorban vannak a HOT CUE-k. Illetve meg van már a 8 önálló gomb is, nem kell váltogatni, mint korábban (A-D, E-F). A gombok műanyagok és kattanósak, érzésre olyasmi mint a az első 2000-es szériákon. Érdekes, hogy a 2000NXS2 -n lévő Hot cue gombok nyomás érzete nálam most elég rossznak bizonyult. A gombok nem illeszkednek tökéletesen az alattuk lévő mikrokapcsolóhoz, így olyan, mint ha kétszer kattanna, meg lehet nyomni anélkül, hogy eljutna a mikrokapcsolóig az erő. Nem tudom, hogy ez kezdetektől ilyen volt-e, vagy csak kikopott, a nálam járt NXS2-esek alig 1 évesek. Ehhez képest a 3000-es hot cue gombjai sokkal pontosabban használhatók. A gombsor közvetlenül a kijelző alatt helyezkedik el, ez az XDJ rendszerek és a kontroller felhasználóknak elsőre furcsa lehet, mert megszokottabb a Jog tárcsa alatti elhelyezés. Viszont a 3000-esen ezek a gombok nem használhatóak például loop-ra vagy beat jump-ra, csak és kizárólag Hot Cue funkciót látnak el, így közvetlen a kijelzőn látható waveform alatt könnyebb az átláthatóság… feltéve, ha időrendi sorban és színezve mentetted a hot cue-kat, bár ez mindig is így volt a logikus szerintem.
A loop gombjok kissé eltolódtak balra, a készülék széléhez igazodva. Az ősidők óta lévő hagyomány persze maradt, a sárga IN, OUT és az exit/reloop. Újdonság, hogy ezek alatt megjelent a 4 és 8 beat gomb, amik duplázásra és felezésre is szolgálnak, ha már benne vagyunk egy loop-ban. Erre korábban a CUE/LOOP CALL nyilakat szolgáltak, érdekesség, hogy ez a funkció továbbra is működik ezekkel a gombokkal, csak nem feliratozták alájuk. A loop részhez tartozik egy újabb dedikált gomb páros, ez a BEAT JUMP, megnyomva fix ütemeket ugorhatunk a zenében előre és hátra. Ennek mértékét úgy állíthatjuk, hogy nyomva tartjuk a kicsit feljebb található hot cue CALL/DELETE gombot és közben léptetünk a BEAT jump gombokkal vagy pedig beállítható közvetlen a SHORT CUT képernyőn is. A beállított érték a kijelző bal alsó sarkában látható. BEAT JUMP a 2000NXS2 -n csak kijelzőről érintve elérhető.
Már a teaser videó arról szólt, hogy brutális módon tesztelték és fejlesztették a PLAY és CUE gombokat (akkor még nem is tudtuk, hogy melyik készülék várható). Sokan gondolhatják, hogy ez egy szimpla marketing beetetés, hiszen azok a gombok eddig is nagyon jók voltak. Bár az igazán hardcore felhasználású lejátszóknál, ilyenek különösen a bérbeadós darabok, időnként azért szét mentek a gombok. A rugalmasságot adó kis műanyag lapka és az ütközők előbb utóbb megadták magukat, ahogyan aztán a mikrokapcsoló is véges, de ehhez tényleg hosszútávú elmebeteg csapkodás kellett. Aki hallotta már a kollégáját például csak fülesbe vagy igen halk cucc mellett zenélni az biztos felismerte már, hogy bizony a legtöbben keményen csapkodják azokat a gombokat. Gondoljátok el, hogy mennyire sok energiát és gondolkodást igényel egy ilyen dolognak a tovább fejlesztése, bizonyára sokat. Nem tudom pontosan mit csináltak vele, természetesen nem szedtem szét a lejátszót. A tartósságát nyilván majd az idő elteltével tudjuk meg.
A Pioneer által kiemelt másik hasonlóan komoly hardware fejlesztés a JOG tárcsa. Persze ami eddig tökéletesen bevált, az ugyanolyan maradt, ez pedig a méret és a forma (illetve a műanyag és a karcolódó gumi szerű bevonat). Külsőre látható különbség azonban a közepében elhelyezett LCD kijelző, ami már ismerős lehet a DDJ-1000 -ről, illetve az XDJ-XZ-ről. Érdekesség azonban, hogy a 3000-esen nincsenek különböző módjai a JOG kijelzőnek, nem lehet rajta megjeleníteni a waveformot, játszási időt és azt a rengeteg egyéb adatot, amit az imént említett eszközökön. Csak a betöltött track borítóját látjuk rajta kvázi teljes méretben (de kör kivágásban) és körülötte a szokásos körcikkes kiosztást, jelölve rajta pozíciót a CUE-hoz képest a scratch elősegítéséhez. Az LCD-n kívül jelöli még rajta a vinyl módot, slip-et és a SYNC-ről informál. Persze mivel ott a hatalmas kijelzőnk, minden infóval, nem is feltétlen szükséges más egyebet ezen a részen közölni.
A legjelentősebb fejlesztés a tárcsán maga a mechanika! Ennek az eredménye azonnal érezhető, anélkül, hogy mellé raknánk elődjét és két kézzel próbálgatnánk. Sokkal finomabban siklik, nincs az a lötyögős görgős érzet többé, ezáltal határozottabban irányítható, mondhatjuk pontosabbnak is. Bár nem hiszem, hogy ennek óriási jelentősége lenne, de a különbség jelentős külső zajban is, sokkal csendesebb lett a mechanika. A fékezési erő állítható maradt, közép állásban nagyjából ugyanakkora az ellenállás, mint a 2000-esen. Leggyengébben viszont jobban "szalad" a jog elődjéhez képest, illetve a legerősebb fékezésnél is érezhető, hogy kicsit kevésbé fogja meg a 3000-esen a tárcsát. A tárcsa tartósságát is majd az idő tudja igazolni.
Apró változás, ami még a JOG-hoz tartozik, hogy a vinyl módban az indító és megállító nyomaték állítóhoz nincs külön-külön potméter, egybe közösítették. Ez a megoldás már ismert más egyéb Pioneer modellekről. UTILITY menüben állíthatjuk, hogy a potméter éppen az indítást, megállítást vagy mindkettőt állítsa egyszerre. Úgy gondolom igazán keveseknek okoz ez szívfájdalmat.
A kijelző hatalmasnak hat már elsőre is, 7-ről 9 colosra növekedett. Természetesen érintés érzékeny, de nem multi-touch képes. Azt gondolom ez nem is annyira fontos elvárás egy dj eszköznél jelenleg. Nagyobb lett a felbontás is, ezért sokkal több fontos információt képes megjeleníteni, mint elődje és a kép is élesebb (nyilván a kisebb pixel méret miatt). A fényerőbe is raktak annyi tartalékot, hogy kellően látható legyen egy napfényes bulin is.
Nem látható, de talán a legfontosabb fejlesztés, hogy teljesen új belső hardver van a 3000-esben. A 2db CPU-nak köszönhetően Jelentősen több erőforrás áll rendelkezésre, ez által több funkcióra képes egy időben és gyorsabb, gördülékenyebb is minden. Nem szeretnék mélyebben belemenni az informatikai specifikációkba, a lényeg az, hogy az új és izmosabb belső lehetővé teszi még, hogy szabadabban tudják tovább fejleszteni a szoftveres képességeket. A 2000-esek esetében sokkal kötöttebb a rendszer fejlesztési szempontból, és kevesebb az erőforrás is.
Az új kijelző és az erősebb hardver együttese teszi lehetővé az új szoftveres megoldásokat, amiből van bőven a 3000-esben! Rengeteg információt látunk egy időben, akármelyik képernyőn is vagyunk épp, mindezt mindig jól látható és kellően nagy méretekben, nem az a megszokott mütyürkézés van végre!
Az alapképernyő alsó harmadában a teljes waveform látható, alatta pedig a megszokott percenkénti osztás, viszont most már oda is van írva, hogy hány percet mutat az adott vonalka, ha pedig váltunk, hogy a track-ből hátralévő idő mutassa a kijelző, akkor ezek a vonalak és értékek is annak megfelelőre állnak át! Milyen kis apróság ez, de igazán hasznos!
A waveform alatt még egy piros vízszintes vonalat figyelhetünk meg, ami mintha azt mutatná, hogy mennyire van előre töltve a track de ennek bármilyen előnyét nem fedeztem fel. A teljes hullámforma körülött az eddig megszokott dolgok láthatóak, nem sorolnám mindet… itt plusz a már említett BEAT JUMP érték a bal alsó sarokban, illetve a jobb alsó sarokban az éppen játszott zene KEY értéke (erre még kitérek). Már ezen a részen is érzékelhető, hogy minden nagyobb és jobban leolvasható.
A képernyő középső részét a nagy waveform foglalja el, a szokásos módon a (selectorral) beállított nagyításban, viszont 16-osával számozottak lettek a gridek, így hamarabb értelmezhető, hogy a hullámon észlelt változás milyen távol van tőlünk. Ez már önmagában is hasznos, viszont egy másik új, remek újdonság miatt még inkább jól jön. Ugyanis, beállítható lett (Short cut-ból), hogy az aktuális waveform pozíció ne a szokásos módon középen, hanem balra, a képernyő negyedénél legyen. Így a képernyő szélesség 25%-án azt látjuk mi történt, 75%-on pedig, hogy mi fog történni. Úgy gondolom ez abszolút hasznos lehetőség, úgyis a legtöbb esetben az az érdekes inkább, hogy mi következik a zenében. Sajnos ezt a beállítást linkelt Rekordbox (PC) esetén nem jegyzi a lejátszó, minden újraindítás után középre áll be, és egyelőre a My settingsben sem adható meg. Érdekes azonban, hogy USB eszközöknél megjegyzi mire állítottuk korábban (pedig annak a settings-ében sincs Rekordbox-ban). Ezt biztos korrigálják majd.
A lejátszó természetesen támogatja a Rekordbox 6-ban megjelent, új fajta 3 színes waveform-ot, ami abszolút az eddigi legjobban értelmezhető megoldás szerintem. (My Settingsbe előre állítható, vagy bármikor módosítható a Short cut képernyőn)
A nagy hullámforma felett a korábban ismert fázis mérő és a hozzá tartozó beat számláló helyezkedik el. Az újdonság itt a CDJ-3000 -esen azonban az, hogy ezt átválthatjuk hullámforma módra (csak rá kell tapizni) és akkor a MASTER lejátszón szóló track aktuális waveform részletét jeleníti meg, a középső nagy waveform ZOOM-jával megegyező nagyításban. Persze minden mentett és színezett jelölés is rajta van ezen a hullámformán is. Ez a funkció csak akkor működik, ha van linkkel bekötött másik lejátszó is a rendszerünkben. Sajnos ez a funkció visszafelé nem kompatibilis, CDJ-2000NXS2 -vel társítva nem látjuk ezen a részen semmit (csak egy "No enlarged waveform data" feliratot), a fázis mérő viszont hibátlanul megy a 3000-es és 2000-es között!
A felső sávban a betöltött track borítója, címe, hossza, BPM és hangneme látható, erre tappolva nyílik le a teljes info panel, ami a 2000esen az INFO gomb megnyomására jött elő. Viszont a 3000-esen kimaradt erről a panelről a RATING (csillagozás) szerkesztésének "on the fly" lehetősége. Ez nyilván javítható egy frissítéssel majd.
A jobb felső sarokból érhetőek el a kvázi virtuális PAD funkciók, amiket a kijelzőn érintve aktiválhatunk, módosíthatunk. Ezek a BEAT LOOP, KEY SHIFT és a BEAT JUMP, mindegyiknél a szokásos gyors gombokat kapjuk a kijelző közepére egymás mellé kiterítve. A BEAT LOOP képernyője 2 oldalas lett, a második oldalon a szokatlanabb páratlan értékek szerepelnek. ...közben a nagy waveform kicsit alacsonyabb lesz, de semmi adat vagy infó nem tűnik el! A loop lehetőségek a szokásos módon akkor is megjelennek így a kijelzőn, ha a fizikai gombok valamelyikével fogtuk a loop-ot (vagy aktív loop-ba érkeztünk).
A KEY SHIFT-re később kitérek, mert több dolog is kapcsolódik hozzá.
Az alapképernyőn a MENU gombbal hozhatjuk elő a korábban betöltött zenék listáját, ahogy a 2000esen is, azonban itt 8 db-nak van hely a listában és láthatjuk mellettük a hozzájuk tartozó BPM-et és a KEY-t is.
Ezek a képernyők felépítésben többnyire megegyeznek. A BROWSE-ban plusz, hogy bal oldalt egy függőleges oszlopban választhatunk a szokásos dolgokból (Track, Album, Playlist stb…). A képernyő alján egyszerűsített (alacsonyabb) formában láthatjuk a full waveformot, a lejátszás hol tart és még a néhány szokásos alap adat a betöltött zenéről. Ez a rész a SEARCH képernyőn sajnos nem látható.
Középen a legnagyobb területet maga a zene lista kapta, itt köszön vissza a legjobban a nagyobb kijelző előnye. Több sort és több oszlopot kapunk a korábbi készülékekhez képest. Oszlopok: Sorszám, track címe, BPM, KEY + egy változtatható oszlop. Hasonlóképpen, mint a korábbi lejátszóknál, de végre nem csak azt mutatja, amit előrre, külön a gépen állítottunk be a Rekordbox-on (COLUMN). Ha semmi nincs beállítva előre, akkor a lejátszón is előhívhatjuk. Régebbi lejátszókon a listán ilyenkor tök üres oszlop van. Őszintén szólva ez egy utálatos dolog a régi rendszereken, sosem értettem miért így van megoldva. Én itt az ARTIST-ot használtam mindig. Ennek végre vége, simán lenyitható az oszlop egy érintéssel és azt választhatunk oda, amit csak akarunk (ARTIST, ALBUM, RATING, COLOR…) "on the fly" és már oda is teszi!
A hab a tortán a sorba rendezés, a korábbi lejátszókon ez úgy megy, hogy MENU > legörget > kattint > kiválaszt és akkor utána például el is tűnik a spéci COLUMN (oszlop), visszacsinálni meg ugyanez, nem túl gördülékeny. E helyett a 3000-esen bármelyik oszlop fejlécére egy érintés és már a szerint is rendezte a táblánkat, ráadásul persze minden oszlop látható marad. Még arra is figyel, hogy amin állt a selectorunk, az átrendezés után is azon marad (a 2000-esben keresheted meg újra hol jártál a listában). Ez óriási mértékben segíti a munkát! Ha tudni akarunk a kiválasztott zenéről még többet, továbbra is van pluszban INFO panel (jobb felsőben).
A nagy képernyőnek köszönhetően eleve több sort látunk, de ehhez még hozzájárul, hogy 3 féle betűméretből változtathatunk, közvetlen a lista felett, nem kell hozzá semmilyen beállításba mászkálni. CDJ-2000NXS2 = 8 sor, CDJ-3000 = Nagy vagy közepes betűkkel 10 sor, kicsikkel 12!
Az aktuálisan játszott zenét világos zölddel jelöli a 3000-es, ahogy eddig is, viszont hasznos újdonság, hogy most már annak az összes szülő mappáját is beszínezi, így böngészés közben látjuk már, hogy honnan van a betöltött számunk.
A lista legnagyobb újdonsága a PREVIEW oszlop a bal szélen (lekapcsolható a képernyő tetején), ez pontosan ugyanaz, mint a Rekordbox-ban, kicsibe látjuk a track-ek waveformját… és ha beletappolunk, akkor bizony elindul egy közvetlen azonnali belehallgatás! DE! Ez nem a lejátszó kimenetén szólal meg, hanem úgymond egy második layer-en, amit csak linkelhető keverőkön a fejhallgatónkban hallhatunk (DJM-900, 2000, V10… és friss firmware kell rá!) a LINK CUE bekapcsolásával. Addig szól, amíg rajta tartod az ujjad, közben persze húzhatod, ha tekernél. Nem kell betölteni egy zenét és tekergetni a belehallgatáshoz, sokkal gyorsabb így keresgélni! A belehallgatás tehát nem szól bele a kimenetbe, simán megy közben a betöltött zene lejátszása.
Ezt a belehallgatást nem csak a listából tudja a CDJ-3000-es, hanem az éppen betöltött zenébe is belehallgathatunk előrre, ehhez az alsó teljes waveformba kell csak tapizni és húzni az ujjad rajta. Ilyenkor közben megmarad a 2000NXS2-ből ismert zöld egyedi jelölőnk is egyben, ezzel egy pontot jelölhetünk meg a zenében, amihez visszaszámol a felső bar (itt rá is írja a vonalakra, hogy hány beat távolságra vannak). Ez egy tipikus olyan funkció a 2000NXS2-ben, amit igazán kevesen ismernek és használnak egyébként.
Úgy tűnik, hogy mostanra a Pioneer-nél is nagyon ráfeküdtek a zenei hangnemekre és az úgynevezett harmonikus mixelésre, avagy a KEY-re. Aki esetleg nem tudja, hogy ez pontosan mi, kérem olvasson utána a wikipédiában, sok helyen részletes olvasmányokat találni róla. A DJ-k körében való bevezetés úttörője a MixedInKey nevű szoftver, de a Rekordbox-ban is jelen van kezdetektől. A 3000-esben sok helyen feltűnik, és nem véletlen.
Először is, az eredeti Camelot wheel (kerék) a hagyományos hangnem elnevezéseket tartalmazta (pl.:F#), ha látod magát az ábrát, könnyen letudod olvasni, hogy adott hangnemre mi az ami passzol harmóniában, de ezt fejből megjegyezni kissé nehézkes. Ezért vezettek be később egy számozott jelölést (pl.:11A), így egyszerűbb bárkinek ábra nélkül megfejteni, mi passzol hangnemben az adott zenéhez. Most már viszont ennyi gondolkodásra sincs szükség, a 3000-es elég látványosan jelöli nekünk mi passzol az éppen játszott zenéhez (FIGYELEM: nem az adott lejátszón betöltötthöz, hanem a linkelt rendszerünk aktuális MASTER lejátszóján szóló trackhez!). Ha zöld a KEY, az a tuti: Zöldre változik a KEY "érték" mindenfelé, ha passzol a master-hez, a képernyő jobb alsó sarkában (a BPM alatt), az összes listában és még a korábban betöltött zenék kis paneljén is zöldez. A lista filter képernyőn is átalakult a KEY-re vonatkozó rész, egy kis kerettel jelöli a passzoló tartományt a KEY sorban a 3000-es.
Ehhez kapcsolódik egy vadiúj funkció, ami a 3000-esen debütál az önálló Pioneer lejátszók között (Rekordbox DJ-ben, kontrollereken régóta van), ez pedig a KEY SYNC. Ha nem passzol hangnemben a zene, amit következőnek raknánk (tehát nem zöld a KEY), akkor csupán megnyomjuk az új, erre dedikált kék gombot a jól ismert SYNC szekcióban, a neve: KEY SYNC. A lejátszó pedig módosítja a hangnemet. Nem SYNC-elve, hanem kézzel léptetve is módosíthatjuk a zene hangnemét, erre szolgál a főképernyő KEYSHIFT "virtual pad-ja". Itt egyesével léptethetünk, mutatja, hogy hányat léptettünk el és mi az eredeti KEY, na meg persze itt is zöldezi a masterhez passzoló értékeket.
Nem mondom, ügyesen oldja meg a lejátszó a hangnem módosítást, de csodák nincsenek, bárkinek megcsapja a fülét, ha egy általa ismert zenén hallja. Ezt a funkciót alkalmazni egy zenén elejétől a végéig, kimondottan nem ajánlom! A közbeszéddel ellentétben ez nem erre való, hanem speciális mixelési technikákhoz jön jól, új hangzásokat érhetünk el vele, például egy sűrűn vagdalt acapellázásnál stb. Keressetek rá, hogy az igazán technikás mixelő nagy nevek mit hoznak ki ebből (James Hype, James Zabiela… James Bond? :D ).
A "zöldezős" dolog persze működik a hagyományos jelöléssel és az új számozottal is. A Rekordbox beállításaiban állítható, hogy úgy általában melyik jelölést lássuk a szoftverben, egy linkelt lejátszón, illetve egy exportált USB device -on. Classic / Alphanumeric. Azonban van egy kis bug még a rendszerben, az új számozós jelölést használom (és ezt ajánlom egyébként mindenkinek) de néhány helyen a lejátszó mégis a klasszikus jelölést használja. Ez nem zavaró, mert általában nagyon kiegészítő infónak számító helyekről van szó, biztosan javítják majd a későbbiekben.
Ja, az nincs. Valószínűleg ez senkit nem lepne meg manapság, az is csoda volt, hogy az elődbe még benne volt. Ez a lejátszó funkciókban nagyon rég túlmutat a CD-n, attól független, hogy ez a formátum már gyakorlatilag csak a retro dj-knél fordulhat elő. Amiért mégis páran elmosolyodnak a CD hiányán ezen a lejátszón, az azért van mert hát a neve CDJ. A CDJ-t mindig is kategória jelölésnek vettük, főleg mióta bejöttek az XDJ-k és a DDJ-k. Az egész CDJ elnevezés megtartása valószínűleg marketing megfontoltság. Egyrészt azért, mert legenda és ezzel fogják innentől a csúcskészüléket jelölni. Nem hinném, hogy jönne ezen kívül másik, kisebb CDJ modell, CD lejátszó képességgel meg biztosan nem. Minden másra pedig megvannak a már bejáratott jelölések. Ki lehetett volna hozni ez a lejátszót XDJ-3000 néven, mindenki értette volna, de lehet azt az érzetet keltette volna, hogy ez még mindig nem A zászlós hajó, ez pedig nem tesz jót az eladásoknak. Persze mindez csak feltételezés részemről. A tiszteletadás megmarad a múlt felé, rendben van ez így.
A 3000-es elején ezáltal már nincs a CD nyílás feletti fehér LED csík sem, helyette a kijelző fölé került egy új, kicsit kisebb. Viszont ez már nem csak fehér, hanem olyan színnel világít, amilyet beállítottunk az adott adathordozónknak (A linkelt Rekordbox mindig fehér), ez a szín visszaköszön az USB és az SD aljzatok mellett is, így könnyen megállapítható, hogy az aktuális track konkrétan a rendszer melyik adathordozójáról jön a lejátszóra. Feltéve persze, ha nem használunk azonos színeket a különböző eszközeinkre. Ez egyébként könnyedén módosítható a SOURCE képernyőről (korábbi lejátszókon is lehetett változtatni, csak jól eldugták: BROWSE gyökér > MENU > MY SETTINGS > BACKGROUND COLOR) vagy persze magában a Rekordboxban a Device-nál.
Hangfeldolgozás szempontból paraméterekben megegyezik a 3000-es és a 2000NXS, típusra ugyanaz a D/A konverter van mindkettőben. Természetesen egy rossz szót nem lehet mondani rá, abszolút csúcs a hangminőség a digitális és az analóg kimeneten is egyaránt!
Apropó, végre jár a lejátszóhoz 1db coax digit RCA kábel is (külön boldogság, hogy jó minőségű nem az az aljzat-gyilkos szoruló féle) a hagyományos RCA mellett. Én ezt elvártam volna már 10 évvel ezelőtt is, ezért örülök, hogy végre belefért abba a szűkös büdzsébe 😊.
A táp csatlakozónál áttértek a kék színű, kicsúszás mentes (pöckös-gombos) félére. Erre több szót nem érdemes pazarolni.
A PRO LINK-hez szükséges RJ45 aljzat (hálókártya?) a korábbi 100Mbit/s helyett már Gigabit-es, ennek köszönhető például, hogy a rendszer a korábbi 4 lejátszó helyett már 6-ot képes kezelni, de a nagyobb link sebesség érezhető már kevesebb eszköz esetén is.
Nem láttam, hogy bárki is feszegette volna ezt a kérdést, bennem viszont felmerül, hogy lesznek-e kisebb/butított típus verziók a lejátszóból? Ha igen, akkor mit vesznek ki belőle… ezeket a kategóriákat mindig olyan mesterien belövik! Elképzelhetőnek tartom, hogy nem lesznek ezen kívül különálló lejátszók már, az egybe pultok és a kontrollerek torony magasan vezetik az eladásokat és ez a szempont mindig mindenek felett áll. Az biztos, hogy a 3000-es kijelzőjét nagyon várom már egy olcsóbb készülékben, de leginkább egy egybe pultban… egy XDJ-RX3 ilyen kijelzővel azonnali vásárlást fog előidézni nagyon sokaknál, ez tuti biztos. Szerintem ez a készülék borítékolható, a kérdés, hogy mikor?
Ahogy azt az elején írtam, első ránézésre a CDJ-3000 csak egy kis frissítése a CDJ-2000NXS2-nek, azonban úgy gondolom ennek a cikknek már csak csupán a hossza is bizonyíték arra a tényre, hogy sokkal több a 3000-es egy kis faceliftnél! Pedig a jelentéktelen módosításokat kihagytam, csak a használatot befolyásoló különbségeket és a fejlesztéseket írtam le.
Főleg a konkurens Denon ficsör' felhalmozó iránya miatt, néhányan hasonló és/vagy világmegváltó újdonságokat vártak el a Pioneer csúcskészülékétől és ezért csalódottak lehetnek (Denon-osok pedig talán boldogok). Több layer-en való lejátszás, analizálási képesség, streaming funkciók, beépített wifi… és még sorolhatnám, amiket hiányolnak páran. Ezeknek egy része egyébként könnyen bekerülhet utólag is a firmware-be, esetleg még fejlesztés alatt állnak, de ilyet nem ígér a gyártó, ezért azt vizsgáltam, amit most kaptunk.
Elmaradt a szenzáció vagy a DJ-zés forradalmasítása tehát, inkább nevezhetjük sima evolúciónak a CDJ-3000 -et. DE! Azon a véleményen vagyok, hogy egy dj lejátszó nem akkor lesz jó és sikeres, ha képes embereket vinni a Marsra (képletesen), hanem akkor, ha a leghatékonyabban használható. Ha minden kézre áll rajta azonnal, ha gördülékenyen és logikusan működik, és a lehető legegyszerűbb, akkor öröm lesz vele dolgozni, és ez a siker titka is egyben! A CDJ-3000 újdonságai mind ezt szolgálják!
A lejátszókat több napon át teszteltem elég alaposan, nem csak megvizsgáltam a funkciókat, használtam is őket (egy 2000NXS2 szettel párhuzamosan). A keverő egy Pioneer DJM-900NXS2 volt. Megjelenése óta zenélek tartósan 2000-es szériáról és XDJ-RX-ről, XDJ-RX2-ről, hasonlóan teszteltem az XDJ-XZ-t is. A felhasználói tapasztalataimról, kritikáimról (nevezzük őszinte véleményemnek) és arról, hogy érdemes-e megvenni a 3000-est, az alábbi videóban számolok be.
A Pioneer CDJ-3000 lejátszókat a Dj Sound Light -tól kaptam kölcsön a tesztelés idejére, és mivel most is ilyen jófejek voltak, az a minimum, hogy megemlítem és ajánlom őket! Külön köszönet Balogh Lacinak a CDJ-2000NXS2-esekért és a DJM-900NXS2 keverőért! Ez a cikkem sem reklám, nem fizetett tartalom!
by DANEE DEE